Δευτέρα 11 Ιουλίου 2016

Ηλιοβασίλεμα στο Ιόνιο!

Το ταξίδι του ήλιου κατά το δειλινό, όπως αποτυπώθηκε από απλή φωτογραφική μηχανή, χωρίς καμία τεχνική παρέμβαση...από το πανέμορφο χωριό Κάστρο του Νομού Ηλείας, του Δήμου Ανδραβίδας -Κυλλήνης!ο ήλιος κρύβεται πίσω από την Κεφαλλονιά. Σ' αυτό το αφιέρωμα προτίμησα τις λίγες πληροφορίες για αυτό το λατρεμένο ανά τον κόσμο φαινόμενο...Έδωσα έμφαση στο φωτογραφικό υλικό, ως στιγμές χαλάρωσης και ονείρων!!
 
...Ηλιοβασίλεμα, φυσικό φαινόμενο...ή μαγική ώρα... Άπειροι καλλιτέχνες προσπαθούν ανά τους αιώνες να αποτυπώσουν τη μοναδική ώρα, που η μέρα κλείνει...το σούρουπο, το δειλινό, τη δύση, το ηλιοβασίλεμα ή το βασίλεμα απλά..
...ηλιοβασιλέματα γεμάτα αναμνήσεις..
...στον Άγιο Σπυρίδωνα ένα δειλινό...
...Ηλιοβασιλέματα της ζωής μας μετρημένα, σε κόκκους σκόνης κρυμμένα στον ωκεανό
Πως μου ανοίγετε τα μάτια τα θλιμμένα, πόσο με κάνετε γλυκά να τραγουδώ...
....ακρογιαλιές δειλινά....
..ένα δειλινό.....
απλά λίγοι στίχοι από τους άπειρους...
 



Κατά τη δύση ο Ήλιος κρύβεται κάτω από το δυτικό ορίζοντα. Είναι το αποτέλεσμα της Γης που γυρίζει. Στην πραγματικότητα όπως αναφέρεται στην αστρονομία, την αρμόδια επιστήμη, είναι η στιγμή στην οποία η άκρη του Ήλιου που ακολουθεί εξαφανίζεται κάτω από τον ορίζοντα.Την ώρα του βασιλέματος ο Ήλιος είναι μια διάμετρο κάτω από τον ορίζονται...λόγω τη ατμοσφαιρικής διάθλασης.
 























   

Πέμπτη 7 Ιουλίου 2016

HMEΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

 
Ανατρέχοντας στον πολύτιμο θησαυρό της βιβλιοθήκης, εστίασα την προσοχή μου στο ράφι με τη σειρά των Ημερολογίων της Μεγάλης Ελλάδος, του Γεωργίου Δροσίνη. 
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ  ΤΗΣ  ΜΕΓΑΛΗΣ  ΕΛΛΑΔΟΣ, 1928.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΟΥΛΙΟΣ
Κάποιες παροιμίες για τον Ιούλιο.
 
- Τον αλωνάρη έβρεχε στον ποτισμένο τόπο.
- Τζίτζικας ελάλησε, μαύρη ρόγα γυάλισε.
- Της Αγιαμαρίνας σύκο και του Αϊλιά σταφύλι και τ’ Άγιου Παντελέημονα γεμάτο το μαντίλι.
 
 
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗς ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, 1932
ΤΟ ΝΕΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΕΙΟΝ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
 
Μεταφέρθηκε το Βυζαντινό Μουσείο από υπόγεια της Ακαδημίας στο σημείο που είναι σήμερα. 
Στο μέγαρο της Δουκίσσης της Πλακεντίας “όπου έζησε και απέθανεν επί της πρώτης βασιλείας
 του Όθωνος” η καταστάσα θρύλος δια την εκκεντρικήν της ζωήν Δούκισσα της Πλακεντίας 
Σοφία de Marbois (1785-1854) και όπου ήδρευον μέχρι τούδε τμήματα του  πυροβολικού Συντάγματος.
Γ. ΣΩΤΗΡΙΟΥ.
 
 
 
 
 
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ  ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, 1935.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΕΡΡΙΚΟΣ ΤΖΩΡΤΖ
Ο ΠΡΟΜΑΧΟΣ ΤΗΣ ΕΝΙΑΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΕΓΓΕΙΟΥ ΑΞΙΑΣ.  
Κάποιες σημειώσεις που μαρτυρούν πως την ιστορία την επαναλαμβάνουν...
 
.....ανέφερα εκείνα τα κεφάλαια των έργων εις τα οποία ασχολείται με το μεγάλο αίνιγμα της 
εποχής μας, με το γεγονός ότι αυξάνει η πενία συγχρόνως με την ανάπτυξιν της προόδου,
 το αίνιγμα το οποίον η Σφιγξ του πεπρωμένου θέτει εις τον πολιτισμόν και το οποίον, εάν
 δεν λυθή θα επιφέρη την καταστροφήν του πολιτισμού.
 
......ότι συγχρόνως με την υλικήν πρόοδον οι μισθοί αργούν να αυξάνουν ή μάλλον τείνουν 
προς ελάττωσιν, δεν δύναται να εξηγηθή διά της θεωρίας...
 
....πᾱν έδαφος που έχει μεν αξίαν, αλλά δεν εκμεταλλεύεται υπ’ ουδενός, αποτελεί δυνητικόν έσοδον..
 
 

Τρίτη 5 Ιουλίου 2016

To κομπολόι, κάθε χάντρα και μια ιστορία.

 
“ Μην βροντοχτυπάς τις χάντρες....”
 
Το κομπολόγι ή κομπολόι, για άλλους ένα διακοσμητικό αντικείμενο, για κάποιους κάτι ανούσιο
και για άλλους αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους.
Στους ήχους του κομπολογιού, μπορούμε να ακούσουμε τους αναστεναγμούς από τα βάσανα 
της ζωής, τους πόνους της χαμένης αγάπης, τις φωνές της χαράς και της επιτυχίας, το βουβό 
δάκρυ της ξενιτιάς και πολλά πολλά άλλα συναισθηματικά ταξίδια, που μόνο σε μαγικά σταυροδρόμια
ονειρικών σταθμών υπάρχουν.Το κομπολόι επίσης, σίγουρα εκπέμπει ένα μόνιμο ευχαριστήριο άσμα 
προς τον Αγάθωνα, τον Δημητριανάκη, τον Τσέρτο, αυτούς τους εξαιρετικούς εκφραστές του 
ρεμπέτικου αλλά και σημαντικούς συλλέκτες του. Χάντρα χάντρα..και η ιστορία του περνάει από 
δρόμους όπου οι ανθρώπινες στιγμές της καθημερινότητας, της γιορτής, της χαράς και της λύπης,
της περισυλλογής, συμπληρώνουν τις πολύχρωμες σελίδες της.Ουσιαστικά αποτελεί ένα παγκόσμιο 
λαϊκό αντικείμενο. 
 
 
Σύμφωνα με την έρευνα του ειδικού Τάσου Θωμαϊδη η ηλικία του φτάνει περίπου 
στα 2800 χρόνια και το σπουδαίο είναι πως διατηρεί την ανεξαρτησία του, αφού ανήκει σε όλο τον 
κόσμο χωρίς διακρίσεις σε εθνικότητες και κοινωνικές τάξεις. Ο εν λόγω ερευνητής, φίλοι αλλά 
και η γράφουσα καταλήγουμε στο ίδιο συμπέρασμα, πως δηλαδή όσο περισσότερο το γνωρίζει 
κανείς τόσο περισσότερο το ερωτεύεται. Η παράδοση, μας γυρίζει 2800 χρόνια περίπου πίσω, όταν 
στην Βόρεια Ινδία ένας μαθητής κάποιου πνευματικού διδασκάλου, δεν ήξερε να μετράει και έπρεπε
να κάνει 108 προσευχές.Ο δάσκαλος για να τον βοηθήσει, τρύπησε 108 κουκούτσια και τα πέρασε 
σ’ ένα σπάγκο δένοντάς τον στα δυο άκρα.Κάθε κουκούτσι αντιστοιχούσε σε μια προσευχή. Αυτό 
το κατασκεύασμα ονομάστηκε γιρλάντα και έτσι άρχισε ο πολυποίκιλος δρόμος, του κομπολογιού. 
Η γιρλάντα της προσευχής υπάρχει σχεδόν σε όλες τις θρησκείες του κόσμου. Κατά την παράδοση
 περί το 1000 μ.Χ και κατά άλλες πηγές πολύ πριν, στο Άγιο Όρος οι μοναχοί  έδεσαν σε ένα μάλ-
λινο σκοινάκι 103 κόμπους και στο σημείο που ενώνονταν οι δυο άκρες του  κρέμασαν ένα σταυρουδάκι. 
Αυτή την προσευχητική γιρλάντα την ονόμασαν δεητικό στεφάνι της Παναγίας αφού μέσω των κόμπων της έκαναν μόνιμή
 δέηση....κόμπο λέγει κει προέκυψε το κόμπολόγι.Το 1453 μ.Χ, την μαύρη αυτή χρονολογία ,κατά 
την υπουδούλωση οι Τούρκοι στρατιώτες κρατούσαν γιρλάντα προσευχής που  την ονόμαζαν 
Ντοουγιουμλού τεσμπίχ. Αυτή τη γιρλάντα αποτελούσαν 33 χάντρες και μια που ήταν κρεμασμένη 
σαν τελείωμα στα δυο άκρα όπου δένονταν το σκοινί. Οι χάντρες διακόπτονταν ανά 11 από 
ένα μικρό ροδελάκι, τον κόφτη.Έτσι ο προσευχόμενος είχε την ευκαιρία να σταματάει να λέει 
προσευχές στις 11 και στις 22 χάντρες.Όταν έλεγε τρεις προσευχές σε κάθε χάντρα, συμπλήρωνε 
τον αριθμό 99 όπου σύμφωνα με το Ισλάμ είναι οι χάρες του Αλλάχ. Οι στρατιώτες κρατούσαν
γιρλάντα από φτηνά υλικά ενώ οι αξιωματούχοι κεχριμπαρένια που είχε τον ρόλο της επίδειξης 
δυνάμεως και εξουσίας. Κατά την αρχαιότητα υπήρχε γιρλάντα από κρυστάλλους με την οποία 
μετρούσαν τις προσευχές στα Ελευσίνια μυστήρια.Αυτή η γιρλάντα ήταν περασμένη στο χέρι σαν 
βραχιόλι και δεν τη χρησιμοποιούσαν στα δάχτυλα, γι’ αυτό πολλοί υποστηρίζουν ότι δεν θεωρείται 
ο πρόδρομος του κομπολογιού (βέβαια πάντα υπάρχει ένα ερωτηματικό). 
 
  
Οι Έλληνες γενικά, ως λαός εφευρετικός, ευαίσθητος και ανήσυχος πρόσθεσε στο τεσμπίχι (έτσι ονομαζόταν το
κομπολόι επί τουρκοκρατίας), τα δικά του χαρακτηριστικά. Έτσι αφήνετε το σκοινάκι κενό, ώστε
να μπορούν να παίζουν τις χάντρες, να τις χορεύουν και να τις στριφογυρνούν στα δάχτυλα. Το
όμορφο κατασκεύασμα σε κάθε κοινωνική τάξη έχει διαφορετικό ρόλο και σηματοδοτεί μύριες
καταστάσεις. Οι άνθρωποι της βιοπάλης, στις ελάχιστες στιγμές της ξεκούρασής τους κρατούσαν
και έπαιζαν το κομπολόι, ως τον τρόπο που τους χάριζε παρηγοριά. Οι ανεξάρτητοι, οι φιλελεύθεροι,
οι μπεσαλήδες, η ενταγμένοι στη “μάγκα, δηλαδή στην ένοπλη ανεξάρτητη ομάδα που πολέμησε τους 
Τούρκους, η οποία χαρακτηριζόταν από αντιεξουσιαστική φιλοσοφία αλλά ουσιαστική ανεξαρτησία,
οι χάντρες που ήταν περασμένες στο σκοινί... Συμβόλιζαν την αυτονομία και την μπέσα. Ίσως η κατά-
ταξη του κομπολογιού στην αρνητική λίστα να προήλθε από τους “δήθεν” και τους “ψευτόμαγκες”
οι οποίοι χτυπούσαν τις χάντρες για να δείξουν δύναμη, καθώς επίσης να κάνουν αισθητή την 
παρουσία τους. Τα χρόνια άλλαξαν, οι πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες διαφοροποιήθη-
καν....οι ψευτόμαγκες έπαψαν να κυκλοφορούν κι οι χάντρες δεν ακούγονταν, αντίθετα με τους 
ανθρώπους της βιοπάλης που μετρούσαν χάντρα -χάντρα τους καημούς τους. 
 
 
 
Οι κατασκευαστές των κομπολογιών, χρησιμοποιούσαν υλικά ανάλογα με τις απαιτήσεις των πελατών. Οι πλούσιοι 
ήθελαν υλικά αυθεντικά και ακριβά -επίδειξη πλούτου, οι συλλέκτες σπάνια, ο απλός λαός δεν 
έδινε σημασία στο υλικό αλλά στη χρήση. Στο βιβλίο “ΧΑΝΤΡΑ -ΧΑΝΤΡΑ ΤΡΑΓΟΥΔΩ” της
ΛΕ.ΦΙ.ΚΟ ( Λέσχης Φίλων Κομπολογιού) περιγράφεται η πολλαπλή δυναμική του αντικειμένου 
για το οποίο γίνεται λόγος.... Από προσευχητάρι και αγχολυτικό έως έργο τέχνης και ατραπός
δημιουργικής φαντασίας.Ανάλογα με την εποχή προσαρμοζόταν και η χρήση του κομπολογιού 
από τον άνθρωπο. Έτσι ρωγομετρούσαν, κρατούσαν, έπαιζαν το κομπολόι. Οι κεχριμπαρένιες
χάντρες δεν χτυπάνε, απλά αγγίζονται και στην βελουδένια υφή τους ανακαλύπτεις τα ταξίδια
της καρδιάς που δεν έκανες, τις ψυχές που έφυγαν αλλά παραμένουν κοντά σου, τα όνειρα που 
δεν σταματούν...σε αντίθεση με τις ευτελείς χάντρες οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν από τους 
ανθρώπους του υπόκοσμου, για να κάνουν θόρυβο και έτσι να γίνεται αισθητή η παρουσία τους..
όμως αυτοί έμαθαν τις μετέπειτα γενιές να “παίζουν κομπολόι” γιατί επινόησαν το χτύπημα και 
όλα τα άλλα ακροβατικά του κομπολογιού, στα δάχτυλα. 
 
 
Σε καμιά περίπτωση το πανέμορφο
αντικείμενο, που ζωντανεύει στους συναισθηματικούς και ευαίσθητους χαρακτήρες δεν αποτελεί 
οιωνό του υπόκοσμου και δεν πρέπει να υποστηρίζεται αυτή η άποψη. Η αλήθεια είναι πως ανήκε 
στα παρεξηγημένα είδη όπως το μπουζούκι αλλά και το ρεμπέτικο. Εκτός από το προαναφερόμενο 
βιβλίο της ΛΕ.ΦΙ.ΚΟ οι πληροφορίες μου προέρχονται και από τα λεγόμενα δυο συγγενικών μου
προσώπων που αν ζούσαν θα ξεπερνούσαν τον αιώνα!!από αυτά τα πρόσωπα κληρονόμησα την αγάπη για το κομπολόι. Με κάποιους στίχους για το 
κομπολόγι, κλείνει αυτή η διαδρομή...
 
“ απ’ το κομπολόι μου λείπουν κάτι χάντρες και το καλοσκέφτηκα να κρεμάσω άνδρες...”
 
“θα πετάξω το ρολόι και θα πάρω κομπολόι, να μετράω τους καημούς και τους αναστεναγμούς..”
 
“μικρό κομπλογάκι μου σε είχα το μεράκι μου..”
 
“ πες μου κομπολογάκι μου, τον πόνο τον καημό σου..”
 
“ τα παλιά τα κουτσαβάκια σαν κρατούσαν κομπολόι..” 
 













Κυριακή 3 Ιουλίου 2016

Της ξενιτιάς ο πόνος

Ένα από τα πιο αγαπημένα μου ποιήματα που δημοσιεύτηκε πριν λίγες ημέρες στο περιοδικό Fractal.Αποτελεί ιδιαίτερο κομμάτι ψυχής!!



Την άμμο πλάι στη γαλάζια θάλασσα
μετρούσε με συντροφιά τον ήλιο
πριν το μούχρωμα του δειλινού απλώσει.
Νανούρισμα ακούγονταν ο παφλασμός
απ’ του θέρους τα απαλά κυματάκια,
που οι γλάροι ανεξευμένιστα λούζονταν
στους λευκούς αφρούς τους.
Αμέτρητοι οι κόκκοι της, τραγούδαγε
ο μπάτης χαϊδεύοντας τα ξανθά μαλλιά της..
μα η σκέψη της αιχμαλωτίστηκε
στης ξενιτιάς το μονοπάτι
που γεμίζει τα μάτια μ’ ολοκάθαρο δάκρυ
στης καρδιάς του φεγγίτη την άκρη.
Μια αχιβάδα στα χρώματα του μενεξέ
γδαρμένη απ’ τους βοριάδες,
σαν μια αόρατη ψυχή ξεπρόβαλε δίπλα
στην κόρη, δίνοντάς της μια συμβουλή
«με τις κλεψύδρες να μετράς τη χρυσαφένια άμμο,
στου ήλιου τα καμώματα που λάμπει από κι πάνω
τη δυνατή τη χαρακιά να δίνεις κάθε μέρα
στον πόνο αυτό της ξενιτιάς, μη μαραζώνεις άλλο».


Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Σκέψεις επί πρόσφατου γεγονότος.

Με λυπούν οι βίαιες καταστάσεις σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο. Μπορούμε να λύνουμε τα προβλήματά μας με συζήτηση έτσι ώστε και στις αντιπαραθέσεις μας να βρίσκονται διέξοδοι. Διαβάζοντας πριν από λίγο ειδήσεις στο διαδίκτυο, πληροφορήθηκα για ένα πολύ άσχημο περιστατικό που έλαβε χώρα σε παραλιακό χωριό πλησίον της γενέτειράς μου και σχετίζεται με άσκηση σωματικής βίας (ξυλοδαρμό) εναντίον κάποιας Κυρίας -εκπροσώπου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εκφράζω τις σκέψεις μου ως δημότης , χωρίς να ταυτίζομαι πολιτικά με κανέναν εκ των εμπλεκομένων, δίχως να έχω εμπάθειες ή προστριβές, χωρίς να έχω φιλική σχέση ή επικοινωνία παρά μόνο τα τυπικά του διαδικτύου, έτσι ώστε να μαθαίνω τα νέα της περιοχής μου. Αντικειμενικά κρίνοντας, το περιστατικό αυτό που ήδη έχει δημοσιοποιηθεί από διάφορα άτομα, μου δημιουργεί θλίψη αρχικά, γιατί τραυματίστηκε ένας συνάνθρωπος. Στη συνέχεια γιατί δίδεται η κάκιστη εντύπωση για τη περιοχή μας , ιδιαιτέρως σε τουριστική περίοδο..αφού έγινε αντιληπτό σε επισκέπτες του τόπου, σοβαρό πρόβλημα περί των αρχών. Επίσης η βία γεννάει βία. Ακόμη γιατί δεν μπορεί να μιλάμε για την ιστορία και τη δόξα που γνώρισε ο τόπος κάποτε, όταν αντί να θέσουμε τα προβλήματα επί σοβαρών βάσεων, δίνουμε ως λύση την οδό του ξυλοδαρμού. Δεν εκφράζεται έτσι ο πολιτισμός. Ίσως αυτός ο δρόμος να οδηγήσει σε τεράστιο χάσμα και προβλήματα μεταξύ των πολιτών και εκεί θα έρθουν τα χειρότερα....αφού οι εμφύλιοι σπαραγμοί αποτέλεσαν τις ισχυρότερες μάστιγες.Είναι αντιληπτή μια αρνητική κατάσταση γενικότερα στην περιοχή μας...και θεωρώ πως αυτό που έγινε πυροδοτεί δυστυχώς, πολύ αρνητικά  γεγονότα. Νομίζω πως έστω και τώρα μπορούν κάποιοι να δείξουν ωριμότητα και σοβαρότητα. Μην γίνεστε εσείς η αιτία και η αφορμή που αμαυρώνεται ο ευλογημένος αυτός τόπος.  Στα γενικότερα προβλήματα της Πατρίδας μας και της παγκόσμιας κοινωνίας γενικά, οι μικρές κοινωνίες πρέπει να αποτελούν την μικρή λαμπηδόνα της τεράστιας ελπιδοφόρας διαφοροποίησης του πλανήτη. Εύχομαι για το καλύτερο όλων. Η ζωή είναι πολύ μικρή για να την καταστρέφουμε με τέτοιου είδους συμπεριφορές. Μπορούμε όλοι να προσθέτουμε ένα λιθαράκι για το καλύτερο. Είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε την περιοχή μας, να αλλάξουμε τον κόσμο. Εύχομαι το κακό να σταματήσει εδώ και είναι χρέος σε όλους μας να βοηθήσουμε γι΄ αυτό. Καλό μήνα σε όλους στην ιδιαίτερη Πατρίδα μου, μόνο με θετικούς οιωνούς.



Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Φωτογραφικό ταξίδι στο Ν. Ηλείας.



Ἐνα φωτογραφικό ταξίδι στο κλίμα του καλοκαιριού και στο Νομό Ηλείας,όπως μπορεί να αποτυπωθεί από μια απλή φωτογραφική μηχανή. Με τις ευχές για ένα υγιές, χαρούμενο και αισιόδοξο καλοκαίρι, αφού η έλευση του Ιουλίου σηματοδοτεί και την λήψη των αδειών!














Έν

Θεσσαλονίκη,Μονή Βλατάδων.

Εικόνες από έναν πανέμορφο και πολύ αξιόλογο χώρο, έναν ακόμη πολιτισμικό και ιστορικό θησαυρό της χώρας μας.Τη Μονή Βλατάδων που πρόκειται ...